Jak założyć firmę?

JEDNOOSOBOWA DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA

Rejestracji dokonuje się do bazy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG), która prowadzona jest w systemie elektronicznym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii Biznes.gov.pl

Przed wypełnieniem formularza rejestracyjnego CEIDG-1 musisz zgromadzić pewne informacje.

Zastanów się kiedy Twoja firma ma wystartować

We wniosku o rejestrację firmy musisz wpisać konkretną datę rozpoczęcia działalności (może być ona późniejsza niż dzień, w którym składasz wniosek). Pamiętaj, że wraz z rejestracją przejmujesz obowiązki przedsiębiorcy dotyczące m.in. opłacania składek ZUS.

Wybierz dobrą nazwę dla firmy

Każda działalność musi mieć swoją nazwę (firmę). Powinna być ona prosta i łatwa do zapamiętania. W przypadku najprostszych rodzajów działalności, nazwa musi zawierać Twoje imię i nazwisko. Przed rejestracją możesz sprawdzić np. w Internecie, czy ktoś już nie korzysta z wybranej przez ciebie nazwy.

Ustal, czym będzie zajmować się Twoja firma i wybierz kody PKD

Przy rejestracji firmy musisz zgłosić, jakiego rodzaju działalność będziesz prowadził. We wniosku rejestracyjnym wpisujesz tzw. kod PKD, czyli rodzaj działalności. Od tego będzie zależeć m.in. sposób opodatkowania oraz inne obowiązki (np. posiadanie kasy fiskalnej).

Jaki rodzaj opodatkowania wybrać?

Jako przedsiębiorca, będziesz miał do wyboru kilka form opodatkowania. Wybierz taką, która będzie dla Ciebie najlepsza. Pamiętaj, że nie będziesz mógł jej zmienić w dowolnym momencie.

Zastanów się, gdzie chcesz prowadzić konto firmowe

Jeszcze zanim zarejestrujesz firmę, możesz sprawdzić, który bank oferuje najlepsze warunki dla konta firmowego. Możesz używać prywatnego konta, ale oddzielne konto dla firmy jest znacznie wygodniejsze (chociaż mikroprzedsiębiorcy nie mają obowiązku zakładania konta firmowego). Niektóre banki pozwalają zakładać konto firmowe przed rejestracją firmy. W innych będziesz mógł to zrobić dopiero po rejestracji firmy. Po założeniu konta firmowego, będziesz musiał zgłosić jego numer do urzędu.

Załóż Profil Zaufany albo podpis elektroniczny

Zanim zarejestrujesz firmę, zachęcamy Cię do założenia Profilu Zaufanego. To bezpłatne narzędzie, które służy do potwierdzenia Twojej tożsamości (jest to rodzaj podpisu elektronicznego). Dzięki Profilowi będziesz mógł zarejestrować firmę przez Internet oraz załatwiać drogą elektroniczną inne sprawy urzędowe. Taką samą funkcję spełnia podpis elektroniczny (jest płatny, w odróżnieniu do Profilu Zaufanego). Jeśli nie zdecydujesz się na założenie Profilu, wówczas z wypełnionym wnioskiem (papierowym lub elektronicznym) możesz zgłosić się do dowolnego urzędu miasta lub gminy.

NIP i REGON

Przy rejestracji działalności w CEIDG zostanie Ci automatycznie nadany numer NIP. Służy on do identyfikacji Twojej działalności przed organami podatkowymi. Przy każdej wpłacie zaliczki na podatek albo podatku musisz podawać właśnie ten numer (NIP). Nawet jeżeli rozliczasz podatek z różnych źródeł na jednej deklaracji podatkowej (np. z działalności i etatu) jako numer identyfikacyjny podatnika wskazujesz NIP, a nie PESEL. Przy rejestracji otrzymujesz także numer REGON dla celów statystycznych. Przy rejestracji działalności numery NIP i REGON są nadawane automatycznie – tzn. nie musisz składać oddzielnych wniosków do urzędu skarbowego i GUS o nadanie tych numerów.

Obowiązki wobec ZUS

Rejestrując działalność w CEIDG automatycznie zostaniesz zgłoszony jako płatnik do ZUS (czyli ten, który opłaca składki). Musisz jednak samodzielnie zgłosić się do ZUS jako ubezpieczony (samodzielnie zgłaszasz także pracowników i osoby współpracujące). Formularze zgłoszeniowe do ZUS możesz dołączyć do wniosku w trakcie rejestracji firmy (CEIDG-1). Nie dotyczy to pracowników, których musisz zgłaszać bezpośrednio do ZUS. Na zgłoszenie ubezpieczonego masz 7 dni od chwili powstania obowiązku ubezpieczeniowego (rozpoczęcia działalności, zatrudnienia pracownika albo współpracownika). Osobom, które po raz pierwszy zakładają firmę, przysługują ulgi w płaceniu składek ZUS. Dotyczy to również przedsiębiorców, którzy w ciągu ostatnich 5 lat nie prowadzili działalności gospodarczej (nie byli też wspólnikami w spółce) oraz nie świadczą usług na rzecz byłego pracodawcy. Jeśli spełniasz te warunki możesz skorzystać z ulgi na start (przez 6 miesięcy tylko składka zdrowotna), obniżonych składek albo - od 2019 roku - małego ZUS. Przy zatrudnieniu na pełen etat w innej firmie, przedsiębiorca płaci jedynie ubezpieczenie zdrowotne.

Wizyta w Urzędzie Skarbowym

Jeśli od początku działalności chcesz dobrowolnie być „Vatowcem", albo zgodnie z przepisami masz obowiązek nim być, zarejestruj się w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT. Jeśli zamierzasz np. kupować usługi od innych firm w UE i rozliczać VAT z tych zakupów, zarejestruj się również jako podatnik VAT-UE. Tylko płatnicy podatku VAT przed rozpoczęciem działalności muszą udać się do Urzędu Skarbowego.

Uzyskaj zezwolenie na działalność

Upewnij się, że do prowadzenia firmy nie potrzebujesz dodatkowych zezwoleń. Jeśli twoja działalność jest regulowana (wymaga wpisu do rejestru działalności regulowanych), powinieneś zgłosić jej rozpoczęcie do odpowiedniej instytucji.

Powodzenia!